Matematyka – czy zawsze taka straszna, ,,jak ją malują”?
Wyniki egzaminu maturalnego z matematyki – matura 2019
Matematykę nazywamy ”królową nauk”, ale to czy jest dla swoich poddanych litościwa okazuje się dopiero na maturze. A jaka była w 2019 roku? Tego możemy się dowiedzieć zaglądając do niedawno sporządzonych statystyk.
Najbardziej zadowoleni z egzaminu dojrzałości mogą być uczniowie z Liceum Ogólnokształcącego im. Polskiej Macierzy Szkolnej, którzy najlepiej w powiecie poradzili sobie zarówno z poziomem podstawowym, jak i rozszerzonym. Na początku zwróćmy uwagę na ten obowiązkowy dla wszystkich. Zdobywając średni wynik równy 80.81% uczniowie z “Pięknej” zdecydowanie przewyższyli wynik województwa mazowieckiego (61.35%), a także kraju (58%). Powód do dumy mają też absolwenci Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Augusta Czartoryskiego, którzy średnio zdobyli 80.43%. 9 punktów procentowych do najwyższego wyniku zabrakło Zespołowi Szkół Ekonomicznych (71.81%).
Wielu uczniów, dla których matematyka nie jest straszna, podeszło też do matury rozszerzonej. Podobnie, jak w przypadku egzaminu podstawowego, na pierwszym miejscu w powiecie mińskim znalazło się Liceum Ogólnokształcące im. Polskiej Macierzy Szkolnej z wynikiem 56.67% przy najwyższej frekwencji, którą stanowiło 90 osób. Średnia Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego im. ks. Augusta Czartoryskiego była niewiele niższa. Trzynastu maturzystów z tej szkoły ustanowiło ją na poziomie 55.69%. Trzecie miejsce należy również do Zespołu Szkół Ekonomicznych, który reprezentowało 47 osób. Średni wynik “Ekonoma” wyniósł 36.94%. Warto zauważyć, że uczniowie szkół, które uplasowały się na pierwszym i drugim miejscu, napisali maturę lepiej niż reszta naszego województwa (44.53%) i kraju (39%).
Ze statystyk płynie też ważna wskazówka, nie tylko dla uczniów, ale także dla nauczycieli. Na poziomie podstawowym dało się zaobserwować, że największe trudności sprawiają maturzystom rozwiązania zadań polegających na udowodnieniu twierdzenia. Część maturzystów na polecenie „wykaż, że” zareagowała niepodjęciem jakiejkolwiek próby zapisu rozwiązania. Analiza rozwiązań zadań maturalnych pozwala zauważyć, że maturzyści lepiej radzą sobie z rozwiązaniem zadań, w których należy wykorzystać znany algorytm (model działania), niż z zadaniami wymagającymi zaplanowania strategii rozwiązania czy uzasadnieniem postawionej tezy.
Najwyższe wyniki indywidualnie w naszej Szkole na poziomie podstawowym: 100%:
- Weronika Ponikowska kl. IIIB
- Patrycja Słodownik kl. IIIC
- Maciej Duk kl. IIID
- Paulina Kielak kl. IIID
- Julia Szponar kl. IIID
- Jakub Tarczyński kl. IIID
- Alicja Betlej kl. IIIE
- Puścian Michał IIIE
- Marcin Ruta kl. IIIE
- Jakub Safaryn kl. IIIE
- Angelika Siporska kl. IIIE
- Mateusz Suchocki kl. IIIE
- Tomasz Szeląg kl. IIIE
- Patryk Świątek kl. IIIE
- Pola Parol kl. IIIF
- Patryk Przyborowski kl. IIIF
Najwyższe wyniki indywidualnie na poziomie rozszerzonym:
- Patryk Świątek kl. IIIE 98%
- Dominik Dźwigała kl. IIIE 90%
Jeżeli tegoroczni maturzyści zamierzają ten wynik poprawić, to nie mamy zbyt dobrych wieści. Czas na odpoczynek się już skończył, bo zegar maturalny niebawem wybije “100 dni”. Ale spokojnie…wszyscy mamy matematyczne szanse na awans (na studia :)).